فساد با پلتفرم های بومی کم می شود؟ / «دیوار» مثال نقض

درحالیکه عده ای از کارشناسان خواهان پلتفرم های بومی مختلف در فضای مجازی هستند و در همین راستا همواره موافق بستن فیلتر کردن پلتفرم هایی چون یوتیوب یا تلگرام برای پا گرفتن پلتفرم های مشابه داخلی هستند، حال موقعیت عجیبی برای آنها رخ داده است.
رییس پلیس فتا تهران چند روز پیش از دادستانی خواستار مسدود شدن پلتفرم «دیوار» شد. به گفته وی، این درخواست درحالی مطرح شد که جرایم در اپلیکیشن و سایت دیوار روند صعودی داشته و مدیران این پلتفرم بومی ناتوانی خود را از کنترل آگهی های درج شده در این سایت را اعلام کرده اند.
سایت و اپلیکیشن دیوار، پلتفرمی کاملا داخلی است که کاربران می توانند با درج آگهی در آن نسبت به خرید یا فروش اشیا و لوازم خود اقدام کنند.
در همین حال «دیوار» نیز به اظهار نظر پلیس فتا تهران واکنش نشان داد و طی جوابیه ای اعلام کرد: آیا بهتر نیست به خاطر عده‌ای سودجو که به گفته رئیس پلیس فتای تهران تنها نزدیک به ۳۰ نفر بوده‌اند، نزدیک به حداقل ۲۰ میلیون کاربر دیوار را نگران نکرد؟
در ادامه این جوابیه آمده است: ۲میلیارد تومان مبلغ کلاهبرداری مورد اشاره رئیس پلیس فتا در مقابل هزاران معامله روزانه موفق و امن بین مردم که با صرفه اقتصادی همراه است آیا می‌تواند معیار یک تصمیم‌گیری باشد؟ آیا تضمینی وجود دارد که با مسدود شدن دیوار این جرایم دیگر در متن جامعه رخ ندهد؟
به گفته دیوار، چیزی حدود ۴۰۰ هزار آگهی در این پلتفرم به ثبت می رسد و بدین معناست که امسال تعداد آگهی‌های دیوار از مرز ۱۴۰میلیون آگهی عبور می کند.
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در سفر به استان سمنان نسبت به این اتفاقات واکنش نشان داد و با اشاره به اشخاصی که همواره کاهش مشکلات و فساد در فضای مجازی را منوط به تولید پلتفرم های بومی در فضای مجازی می دانند، گفت: حتما شنیده اید که می گویند برای جلوگیری از مشکلات و‌ فساد باید پلتفرم بومی داشت، درحالیکه در مساله اخیری که این روزها در مورد اپلیکیشن دیوار مطرح است، پلتفرم؛ صددرصد داخلی است.
وی افزود: بنابراین ذات بیرونی و داخلی بودن سرور الزاما مشکل رخداد جرایم را حل نمی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *