نگرانی از شفاف سازی علت مقاومت در مقابل اجرای سلامت الکترونیک است

رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات درباره چالش‌های پیش روی اجرای شدن «سلامت الکترونیک» گفت: یکی از اصلی‌ترین دلایل مقاومت در اجرای این پروژه، نگرانی از شفاف‌سازی است چراکه این پروژه می‌تواند مدل‌های کسب‌وکارها در این حوزه را تغییر دهد و امکان نظارت هوشمند نسبت به هر نوع فعالیت در حوزه پزشکی را افزایش دهد. کنترل‌ها در حوزه سلامت کاملا هوشمندانه و مبتنی بر سیاست‌های ملی خواهد شد که این برای برخی ذینفعان شاید مطلوبیت نداشته باشد.
وی افزود: اگر در این معادله گزینه فساد را در نظر نگیریم با اجرای پروژه «سلامت الکترونیک» حتماً همه ذینفعان به سود می‌رسند.
باقری اصل درباره آخرین آمارها از اجرای سلامت الکترونیک در سطح کشور اعلام کرد: بنا بر گزارشی که اخیراً از وزارت بهداشت در اختیار گرفته‌ایم، در حوزه پرونده الکترونیک، هویت ۷۶ میلیون نفر به ثبت رسیده است که ۷۱ میلیون نفر از آن‌ها تابه‌حال حداقل یک‌بار سرویس الکترونیک دریافت کرده‌اند.
وی افزود: پروژه استحقاق سنجی هم در ۸ درصد از مراکز به اجرا درآمده است که همپوشانی بیمه‌ها هم در این پروژه اعمال می‌شود که حدود ۴ و نیم میلیون همپوشانی مشاهده شده است که ۲ و نیم میلیون همپوشانی رفع شده است. حدود ۲۷ میلیون نفر هم استحقاق سنجی شده‌اند. در استحقاق سنجی هم استان گلستان پیشرو است که حدود ۹۶ درصد جمعیت این استان استحقاق سنجی شده‌اند.
دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات ادامه داد: در ۱۴۸ بیمارستان دولتی رسیدگی الکترونیک انجام‌گرفته است که به این آمار باید حدود ۸۰ بیمارستان تأمین اجتماعی را هم اضافه کرد در این بیمارستان‌ها حدود ۳۷ هزار پرونده، رسیدگی الکترونیکی شده‌اند که در شش استان پایلوت، استان مازندران در رسیدگی الکترونیک پیشرو است.
وی تصریح کرد: در سرویس‌های مربوط به نسخه الکترونیک هم حدود ۱۰۰۸ مطب و ۶۵۷ مرکز، حدود ۴۰۰ هزار تراکنش نسخه الکترونیک در شش استان پایلوت داشتند که آذربایجان شرقی در این زمینه پیشرو بوده است؛ بنابراین نسخه الکترونیک مربوط به بیمه سلامت ایرانیان در حال حاضر جاری و ساری است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *