یک تریلیون؛ گردش مالی دستگیری های حوزه قمار است / افزایش ۸۵ درصدی جرایم سایبری در سال جاری

سرهنگ مصطفی نوروزی، رییس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان‌یافته فتا در پنل «چالش‌های اجتماعی بانکداری الکترونیک» که امروز (چهارشنبه) در دومین روز از برگزاری همایش بانکداری الکترونیکی و نظام‌های پرداخت برگزار شد، به آمارهای جدیدی از جرایم سایبری در کشور اشاره کرد و گفت: جرایم سایبری در سال جاری به نسبت سال ۹۶ تا ۸۵ درصد افزایش داشته‌است، به طوری که جرایم سایبری به نسبت سال ۱۳۹۰ تا ۱۷ برابر بالا رفته است.
وی با بیان اینکه در این سال‌ها زیرساخت‌های اینترنت در کشور توسعه شگرفی داشته‌ اما امنیت به همان مقدار رشد نکرده است، افزود: نمی‌شود برای هر نفر یک پلیس گذاشت بنابراین مهم‌ترین عناصر در افزایش امنیت اول با خود مردم است و سپس زیرساخت‌ها و در نهایت پلیس و دستگاه‌های امنیتی.
سرهنگ نوروزی همچنین بخشی از جرایم را مرتبط به تکنولوژی‌های قدیمی در حوزه بانکداری دانست و اظهار کرد: اسکیم کارت‌های بانکی هنوز به شدت رواج دارد چراکه هنوز سیستم بانکی از کارت‌های مغناطیسی استفاده می‌کند.
رییس مرکز مبارزه با جرایم ملی و سازمان یافته پلیس فتا با اشاره به اینکه سایت هایی که در زمینه قمار و شرطبندی های اینترنتی فعال اند از درگاه های اجاره ای استفاده می کنند، تصریح کرد: یک تریلیون گردش مالی پرونده‌هایی است که در راستای قمار دستگیر کرده‌ایم.
وی با اعلام اینکه ۴۱ درصد از جرایم در پلیس فتا مربوط به برداشت‌های غیر مجاز است، افزود: در حال حاضر بین ۲۰ تا ۲۵ هزار پرونده در همین رابطه در نقاط مختلف کشور وجود دارد که یک راه ساده برای جلوگیری از برداشت غیرمجاز، رمزهای یک‌بار مصرف است که از بین ۳۳ بانک و موسسه اعتباری، تاکنون ۱۷ بانک این سرویس را راه‌اندازی کرده‌اند.
به گفته سرهنگ نوروزی هم اکنون ۴۰۰ میلیون کارت بانکی در اختیار مردم کشور قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *