رگولاتوری: متقاضیان راه اندازی رادیو، طرح بیاورند

نسترن محسنی معاون امور رادیویی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: متقاضیان تاسیس و بهره‌برداری از شبکه‌های رادیویی اختصاصی باید طرح دقیقی از شبکه رادیویی مورد نظر مبتنی بر نرم‌افزارهای محاسباتی و طراحی شبکه ارایه کنند.
وی با اشاره به محدود بودن منابع فرکانسی قابل بهره‌برداری در هر نقطه جغرافیایی و تعدد متقاضیان استفاده از این منابع به ویژه در مناطق شهری و صنعتی افزود: واگذاری استفاده از هر فرکانس به یک بهره‌بردار در یک محل، نه تنها امکان واگذاری مجدد همان فرکانس در آن محل را غیرممکن می‌کند بلکه واگذاری فرکانسهای مجاور را نیز با دشواری‌های فنی روبرو می‌کند.
محسنی اظهار کرد: بر همین اساس به منظور جلوگیری از هدر رفت منابع فرکانسی و ایجاد هزینه‌های اضافی، منابع فرکانسی مورد تقاضای شبکه‌های رادیویی باید در حد نیاز آن شبکه‌ها تنظیم شده و از ایجاد تقاضاهای غیرضروری خودداری شود.
معاون رییس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی تاکید کرد: متقاضیان دریافت و توسعه پروانه‌های رادیویی از رگولاتوری، قبل از ارسال تقاضاهای خود باید طرحهای فنی شبکه‌های رادیویی خود را از جنبه‌های پوشش رادیویی و ترافیکی با استفاده از نرم‌افزارهای طراحی و نقشه‌های سه بعدی زمین تهیه کرده و همراه با سایر مدارک مورد نیاز به سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی ارسال کنند.
محسنی درباره ویژگیهای طرحهای فنی ارسالی تصریح کرد: در این طرحهای فنی باید مشخصات رادیویی فرستنده‌ها شامل فرکانسهای مورد نیاز و پهنای کانال رادیویی، ارتفاع و بهره توان آنتن‌ها، محل و توان رادیویی فرستنده‌ها و حساسیت گیرنده‌ها مشخص یا محاسبه شده و پس از دریافت پروانه نیز رعایت شوند.
وی تاکید کرد: چنانچه پس از صدور پروانه ایستگاههای رادیویی مغایرتی بین مشخصات فنی ایستگاه با مشخصات درج شده در پروانه رادیویی ایستگاه وجود داشته باشد رگولاتوری با استناد به ماده ۵ قانون بی‌سیم‌های اختصاصی و غیرحرفه‌ای می‌تواند از فعالیت ایستگاه جلوگیری کرده و یا پروانه فعالیت اپراتور را لغو کند.
محسنی درباره متقاضیانی که شخصاً نمی‌توانند طرحهای رادیویی مورد نظرشان را مبتنی بر اصول فنی کارآمد تهیه کنند، گفت: این دسته از متقاضیان می‌توانند از ظرفیت شرکتهای دارای پروانه ارایه خدمات مشاوره و طراحی شبکه‌های ارتباطات رادیویی – که اطلاعات آنها در پایگاه اینترنتی سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی درج شده – استفاده کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *