راهکار رییس سازمان فناوری اطلاعات برای جلوگیری از فیلترینگ «دیوار»

امیر ناظمی رییس سازمان فناوری اطلاعات در خصوص درخواست مسدود شدن سایت دیوار به ایرنا گفت: مشکلی که در حال حاضر برای سایت دیوار به وجود آمده و پلیس فتا در خصوص آن صحبت کرده، این است که قسمتی از اجناسی که در این سایت به فروش می رسد دزدی است و هویت فروشندگان نیست مشخص نیست. در واقع مشکل دیوار این است که نمی داند چه کسی کالای مورد نظر را برای فروش در سایت آن ها قرار داده است.

وی پس از شرح مشکل اصلی که در این بین وجود دارد گفت: یکی از راه حل هایی که می توان برای این کار در نظر گرفت احراز هویت است. به این ترتیب افرادی که قصد دارند اجناس با ارزش بالایی – مثلا پنج میلیون تومان- را دراین سایت به فروش برسانند، ملزم شوند که هویت خودشان را از طریق کارت ملی اعلام کنند. از طرف دیگر سایت دیوار نیز بتواند با کمک سامانه شاهکار، هویت فرد را احراز کند.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه شیوه کار به این صورت است که فروشنده از طریق سایت دیوار، کد ملی اش را به سامانه شاهکار اعلام کند، ادامه داد: پس از چند دقیقه یک کد چند رقمی به شماره موبایل آن فرد و هم زمان برای دیوار ارسال می شود. زمانی که او این کد را در سامانه وارد می کند، دیوار می تواند چک کند که این کد با کدی که همزمان برای او ارسال شده هم خوانی دارد یا نه.

وی در ادامه به حفظ حریم خصوصی شهروندان تاکید کرد و افزود: در این روند لازم نیست سایت دیوار یا هر سایت دیگری که از این طریق احزار هویت می کند، به تمام اطلاعات فردی کاربر دسترسی داشته باشد. این کار هم حریم شخصی شهروندان را حفظ می کند و هم این را به وجود می آورد که سایت برای یکسری از موضوعات این تطبیق را انجام بدهد.

ناظمی تصریح کرد: ظرفیت این سرویس در حال حاضر کامل نشده و خیلی بالا نیست. احتمالا با توجه به این که دیوار به سازمان فناوری اطلاعات اتصال فیزیکی پیدا کرده است، امیدواریم بتوانیم از روز شنبه (۲۷ بهمن) این سرویس را به سایت دیوار بدهیم تا مشکل آن حل شود. با توجه به این که ما از قبل خودمان را آماده کرده بودیم، تمام تلاش مان را می کنیم از شنبه یا در نهایت تا آخر هفته بعد این سرویس را ارایه بدهیم.

وی افزود: حمایتی که ما می توانیم از شرکت های انجام دهیم، فراهم آوردن چنین سرویس ها و خدماتی از بدنه دولت الکترونیک است که به کسب و کارها داده شود. باید قبول کنیم که کشور و کل دنیا در حوزه فناوری های نوین تجربه های جدیدی را به دست می آورد که برطرف کردن مسائل و مشکلات شان الزاما، خیلی راه حل های دقیق و دم دستی ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *