نسبت جامعه ایرانی با کتاب بسیار ناچیز است وبرای پی بردن به این واقعیت کافی است آمار جمعیت کشور را با شمارگان کتاب ها مقایسه کنیم ،وقتی تیراژ کتاب به سختی به دوهزار نسخه می رسد باید این واقعیت را قبول کرد که دایره منتسبین به کتاب  در جامعه 76 میلیونی ایران محدود به نویسنده ،مترجم ،ناشر ،مراکزفروش کتاب ،منتقدان ،خبرنگاران حوزه نشر و مسولان دولتی این بخش است.



اگر نگاهی آسیب شناسانه به وضعیت رسانه در کشورداشته باشیم مشکلات و معضلات زیادی را خواهیم دید ،اماشاید بزرگترین مشکل رسانه های کشور، نبود شفافیت در درآمدهای آن ها باشد بخش زیادی از رسانه ها دولتی هستند


آثار برتر جشنواره مطبوعات کتاب می شود

03 February 2014 ساعت 14:02

فرید قاسمی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با اشاره به استقبال چشمگیر اصحاب رسانه از مشارکت فعالانه در جشنواره بیستم مطبوعات، این دوره را درنوع خودش بی نظیر توصیف کرد.

* تشکیل شورای سیاستگذاری

وی در توضیح نحوه تعیین و فعالیت اعضای شورای سیاستگذار گفت: برای تشکیل این شورا لیست بلند پایه ای از مدرسان دانشگاهی رشته علوم ارتباطات به همراه پیشکسوتان و فعالان شاخص رسانه ها تهیه شد لذا در چند مرحله این فهرست ها بوسیله گروهی غربالگری شدند که در نهایت فهرستی جامع که اعضای آن دارای تخصص لازم در رشته علوم ارتباطات بوده و اشراف کامل نیز به امور حرفه ای علوم ارتباطات (خبرنگاری، روزنامه نگاری و رسانه) داشتند منتخب شدند.

وی افزود: در ترکیب اعضای این شورا همچنین از گروه های سنی جوانان، میانسالان و کهنسالان نیز حضور دارند. براین باوریم یکی از اهداف جشنواره داور پروری است لذا جوانانی که کارنامه درخشانی در حوزه رسانه دارند در کنار میانسالان و پیشکسوتان با آداب داوری آشنا شده و در جشنواره های بعدی این افراد قادرند داوری جشنوراه ها را به عهده گیرند.



* چهار بخش وی‍ژه به این دوره جشنواره اضافه شد 


قاسمی از بخش های حماسه سیاسی و اقتصادی،شهدای مطبوعات، پیشکسوتان و پاکیزه نویسی زبان فارسی به عنوان چهار بخش وی‍‍ژه جدید در این دوره یادکرد.

وی هدف از برگزاری جشنواره مطبوعات را ارتقا و تقویت حرفه روزنامه نگاری و خبرنگاری دانست و گفت: اینگونه جشنواره ها رقابت سازنده و بالندگی را به همراه خواهد داشت.

به گفته قاسمی نمایش خوبی های اثر، انتقال تجربه با محک اثار ، الگو سازی و شیوه آموزش از دیگر اهداف این جشنواره است.

دبیر بیستمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاریها اظهار داشت : از جمله تفاوت های این دوره با دوره های قبل انتخاب دبیر جشنواره توسط شورای هماهنگی صنوف مطبوعاتی، اضافه شدن بخش های ویژه به موضوعات مختلف و ارسال آثار از طریق اینترنت به دبیرخانه است.

به گفته قاسمی، این جشنواره در دو بخش اصلی شامل مطبوعات، خبرگزاری ها ، پایگاه های اطلاع رسانی سراسری در بخش اول ، و مطبوعات محلی و منطقه ای بخش دوم برگزار شده است.



* شاخصه های ارزیابی آثار


دبیر بیستمین جشنواره مطبوعات،خبرگزاریها و پایگاههای اطلاع رسانی در مورد ملاک ارزیابی آثار در این دوره گفت: در شاخصه های عمومی مد نظر عمدتا اصول حرفه ای در خبر، گزارش، تیتر، تصویر و... مراعات می شود.

قاسمی افزود: در مرتبه دوم در هرجشنواره تعاریفی وجود دارد لذا در این جشنواره چنانچه دو اثر به لحاظ رعایت اصول حرفه ای و نگارش خبری و مطبوعاتی برابر باشند درنهایت اثری که به خانه و خانواده، ترویج بحث ازدواج، فرزندآوری، باورهای میهنی و دینی، ترویج فرهنگ غنی ایرانی اسلامی و به وحدت و انسجام کشور پرداخته باشند اولویت انتخاب دارند.



* داوران از کم و کیف آثار رضایت دارند


دبیر جشنواره اظهار داشت: با مذاکره ای که با تعدادی از داوران برخی بخش های مختلف جشنواره داشتم به میزان زیادی داوران از کم و کیف آثار رسیده رضایت داشتند و همگی آنها از میزان استقبال اصحاب رسانه از جشنواره حیرت زده شده اند.

قاسمی یادآور شد: داوران بخش های مختلف بعضا از پیشکسوتان و فعالان حرفه ای عرصه رسانه هستند و بدون شک ابراز رضایت آنها از آثار رسیده بیانگر رعایت اصول حرفه ای در آثار است.



* استقبال اصحاب رسانه ازجشنواره بیستم مطبوعات 


دبیر بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه های اطلاع رسانی مجموع آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را 10 هزار و 275 اثر عنوان کرد و گفت: ارسال این میزان اثر نشانگر استقبال چشمگیر و اقبال از این رویداد است.

قاسمی اظهار کرد از میان آثار دریافتی3 هزار و 971 عنوان از تهران و 6هزار و 286 اثراز سایر استان ها به این جشنواره رسیده است.

وی همچنین تعداد شرکت کنندگان دراین جشنواره را چهارهزار و552 نفر عنوان کرد و گفت: ازاین تعداد یکهزار و 832 نفر از تهران و 2هزار و 720 تن از سایر استان ها در جشنواره شرکت کرده اند.



* آثار برترین های جشنواره به صورت کتاب و الکترونکی منتشرمی شود


قاسمی در بخش دیگری از این گفت و گو به مراحل و روند برگزاری این دوره جشنواره اشاره کرد و گفت: در صدد هستیم گزارش سیر کامل این دوره جشنواره بصورت لحظه به لحظه همراه با زندگینامه و کارنامه داوران و دبیران جشنواره به همراه اثار منتخب در یک کتاب جمع آوری و منتشر شود.

وی یادآور شد: معمول سال های گذشته این بوده که موارد فوق فقط بصورت کاغذی به چاپ می رسید اما امسال علاوه بر تدوین کتاب چاپی، بصورت الکترو نیکی نیز این کار انجام و اطلاع رسانی می شود.

به گفته دبیر جشنواره مراحل اولیه کتاب شامل تهیه و تدوین زندگینامه و کارنامه داوران و دبیران و دست اندرکاران جشنواره اماده شده و پس از مشخص شدن برترین های جشنواره تمامی این آثار نیز در این کتاب به چاپ خواهد رسید و دراخیتار علاقه مندان قرار می گیرد.

پیش بینی قاسمی این بود که این کتاب یک ماه بعد از اختتامیه جشنواره در اختیار جامعه رسانه کشور قرار گیرد. 



*نمایشگاه مطبوعات نمایش تولیدات رسانه هاست


وی در ادامه به تفاوت های برگزاری جشنواره و نمایشگاه مطبوعات اشاره کرد و گفت: برگزاری چندین ساله این دو رویداد باهم این تصور را در اذهان ایجاد کرد که جشنواره و نمایشگاه مطبوعات یکی هستند.

وی افزود: جشنواره مطبوعات روند داوری آثار اصحاب رسانه و صرفا یک رویداد علمی و حرفه ای است در حالیکه نمایشگاه مطبوعات نمایش غرفه بندی تولیدات مطبوعات و رسانه های کشور است.

وی یادآور شد مقررشد شده از این پس این دو رویداد بصورت مجزا و با فاصله از هم برگزار شوند.



* جوایز جشنواره بیستم با نظرسنجی از اصحاب رسانه تعیین می شود


دبیر جشنواره بیستم در ادامه در توضیح میزان جوایز درنظر گرفته شده به برترین های جشنواره امسال گفت: در شورای سیاستگذاری جشنواره موضوع نوع و میزان جوایز و هدایا به برترین ها مورد بررسی قرار گرفت لذا با نظر اعضا مقرر شد نوع آن با نظر سنجی از اصحاب رسانه مشخص شود لذا این موضوع هم اکنون نیز درمرحله جمع آوری نظرات و پیشنهادات است.

به گفته قاسمی آنچه مسلم و محرز است اینکه میزان هدایای نقدی امسال جشنواره کمتر از سال گذشته نخواهد بود.

دبیر جشنواره تاکید کرد: تلاش ما این است که از زحمات اصحاب رسانه در تهیه آثار به نحو شایسته و مطلوب قدردانی شود.



* اختتامیه جشنواره بیستم مطبوعات سوم اسفند برگزار می شود


دبیر بیستمین جشنواره مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاههای اطلاع رسانی در خاتمه با قدردانی مجدد از اصحاب رسانه به جهت استقبال از این دوره جشنواره،گفت: مراسم پایانی جشنواره بیستم سوم اسفندماه سال جاری در تالار وحدت تهران برگزار می شود.

قاسمی ابراز امیدواری کرد با تلاش دبیران و داوران هر بخش، آثار مورد بررسی قرار گرفته و در مراحل نهایی هرچه زودتر برترین ها مشخص شوند.